Tarif Bilik Penginapan di Kolej Pendeta Za’ba UKM Malaysia




Kolej Pendeta Za’ba - fireyrook.blogspot.com

Ternyata, tak cuma kampus di Indonesia saja yang menyediakan penginapan bagi para tamu. Di negara tetangga juga banyak kampus atau perguruan tinggi yang menyediakan akomodasi untuk para atau para tamu umum, salah satunya Kolej Pendeta Za’ba atau biasa disingkat KPZ.

Kolej Pendeta Za’ba - fireyrook.blogspot.com
Kolej Pendeta Za’ba – fireyrook.blogspot.com

 

Sekadar informasi, KPZ merupakan salah satu college terbesar dan paling akhir yang berada di bawah naungan Universiti Kebangsaan Malaysia atau UKM. Kampus ini terletak di Lingkungan 2 UKM dan berdampingan dengan Fakultas Sains dan Teknologi Maklumat (FSTM), Fakultas Kejuruteraan dan Alam Bina (FKAB), Fakultas Pendidikan (F. Pend), Fakultas Undang-undang (FUU), dan Pusat Pengurusan Akademik.

Nama KPZ sendiri berasal dari nama seorang pendeta ilmu dan nasionalis Melayu tersohor, yaitu Zainal Abidin bin Ahmad atau dikenal dengan nama Za’ba. Cendekiawan ini memberi sumbangan yang besar terhadap modernisasi penulisan Jawi dan perkembangan bahasa Melayu, serta perkembangan universitas untuk kaum pribumi yang menggunakan bahasa Melayu.

Didirikan secara resmi pada tanggal 19 Oktober 2001, KPZ berdiri di atas lahan seluas 15 hektare di Lingkungan Kedua UKM. Kampus ini memiliki 8 asrama dan sebuah pusat pembelajaran. Saat ini, KPZ mampu menampung sekitar 3.630 mahasiswa.

Seperti diutarakan sebelumnya, selain fasilitas pembelajaran, KPZ juga melengkapi sarananya dengan fasilitas penginapan (atau lebih dikenal dengan istilah bilik penginapan). Secara garis besar, bilik penginapan di KPZ dibedakan menjadi dua, yaitu untuk mahasiswa (sejenis asrama) dan untuk tamu umum atau bukan mahasiswa.

Khusus untuk mahasiswa, terdapat empat model bilik penginapan, yaitu untuk mahasiswa sarjana muda (2 bilik) dan untuk mahasiswa pascasarjana (2 bilik). Berikut masing-masing bilik untuk mahasiswa (dengan kurs 1 RM = Rp3.000).

Status PenyewaBilik Perseorangan Bilik Berdua
Sarjana Muda(WN Malaysia)RM 5 per hariRM 3,5 per hari
Sarjana Muda (WN Asing)RM 8,5 per hariRM 7 per hari
Pascasarjana (WN Malaysia)RM 7,5 per hariRM 6 per hari
Pascasarjana (WN Asing)RM 11 per hariRM 9 per hari

Sementara, khusus untuk para tamu, juga terdapat 4 bilik penginapan yang bisa disewa. Berikut tarif masing-masing bilik di KPZ.

BilikTarif per Malam
KPZ Inn (2 bilik, AC, ruang tamu, Astro) RM 130
Bilik Eksekutif (AC)RM 40
Bilik KPZ Inn – Pelajar (Double)RM 16
Bilik KPZ Inn – Bukan Pelajar (Double)RM 20

Nah, jika Anda berniat melakukan kunjungan ke KPZ Malaysia dan berminat menginap di bilik-bilik tersebut, bisa melakukan melalui di nomor 03 8921 6008/6851. Reservasi juga bisa dilakukan melalui email di azianmuslim79@gmail.com, cc: kpz@ukm.edu.my.

Lihat Juga:   Metropole Hotel, Penginapan Dekat Dengan Pasar Glodok Jakarta Barat




Be the first to comment

Leave a Reply

Berikan rating*

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.


*